Het invulformulier… de toelichting… het voorbeeld.
Via deze link kun je terug naar de laatste ICC-Bijeenkomst.
Het mooie van Wijkprojecten is de geïntegreerde aanpak. Alle groepen doen mee, elke subthema is gerelateerd aan het hoofdthema. Hoe meer vakken en lessen met het thema worden verbonden, hoe effectiever het project. Om geen extra werk te hoeven doen, is het goed om tijdig stil te staan bij welke bestaande lessen aan het thema gekoppeld kunnen worden.
Daarvoor is een formulier Horizontale Doorgaande Leerlijn beschikbaar. Hierop kan voorafgaand aan het project voor elk subthema worden geïnventariseerd welke lessen te gebruiken zijn en aan welke doelen die zijn gekooppeld.
Hieronder eerst het (lege) formulier, dan een video met toelichting op Leerlijn & Wijkproject, dan een video waarin ICC’er Liesbeth Kuipers(voorheen van de Telgenkamp) laat zien hoe zij zo’n fomulier invult, en tenslotte een ingevuld voorbeeld van het formulier voor het subthema Techniek Verbindt (groep 7 en 8) van het Wijkproject Techniek – een hele kunst!
- Formulier Horizontale Doorgaande Leerlijnen.
Een handige invullijst om methodelessen bij cultuurontmoetingen te noteren. Zodat je team (en jezelf) daar een volgende keer op terug kan grijpen. Deze lijst is versie 2. Hier kun je hem downloaden. - Kennisclip over horizontale en verticale leerlijnen.
Hoe zat dat ook alweer met horizontale en verticale leerlijnen? Deze Kennisclip legt haarfijn uit hoe we daar in de Hengelose situatie naar kijken. Gemaakt door Ronald von Piekartz en Annemiek van Herk (Saxion APO).
Mocht bovenstaande video niet zichtbaar zijn: dit is de link naar YouTube. - Zo vult ICC’er Liesbeth het formulier in.
Liesbeth laat zien dat het invullen geen ingewikkeld of tijdrovend karwei hoeft te zijn. - Voorbeeld van een ingevuld formulier.
Dit voorbeeld is helemaal ingevuld. De leerkrachten van Groep 7 en 8 maken daarmee een globaal plan hoe je bestaande lessen met het wijkthema verbindt. Hier kun je hem downloaden.
Wanneer dat nodig mocht blijken, vullen we deze pagina over leerlijnen aan.